Sklzné vosky na bežky - ako a kam ich nanášať
Sklzné vosky na bežky nanášame na prednú a zadnú časť sklznice bežky (mimo stredovej stúpacej časti). Sklzné vosky sa používajú z dôvodu, že sklznica bežky má tendencie vysychať. Preto je vhodné ju dodaním vhodného vosku namastiť, aby plynulo išla a dlho vydržala.
Môžeme sa stretnúť s niekoľkými typmi sklzných voskov. Jedným z nich je obyčajný parafín, ktorý sa do sklznice zažehľuje pomocou žehličky. Ďalším typom je sklzný vosk v spreji, ktorý sa na sklznicu jednoducho nasprejuje. Ďalej sa môžeme stretnúť so sklznými voskami v tube alebo s pastou, ktorá sa na sklznicu natiera.
Ak používame žehličku na bežky, potom je najjednoduchšie pracovať s tuhými parafínmi a pri zažehľovaní stúpacích voskov zažehliť do sklznice zároveň i parafín. Ak žehličku na bežky nemáme a sklznicu iba korkujeme, potom je pre nás najlepšie kúpiť si sklzné vosky v spreji alebo v tube, ktoré iba prekorkujeme. Parafínom sklznicu napúšťame zhruba po každých prejdených 50 kilometroch alebo v prípade, že čierna grafitová sklznica začne belieť. To je známka jej vysychania. Vysušenú sklznicu by sme mali napustiť sklzným voskom čo najskôr.
Sklzné vosky od firmy TOKO alebo SWIX (na voskoch je uvedená teplota, do akej je konkrétny vosk určený). K tomu bude praktický aj odstraňovač starých voskov wax remover, škrabka na vosk a žehlička, prípadne korok. Všetko je dostupné v našich predajniach.
Stúpacie vosky (používame na bežky bez šupín a stúpacích pásov, teda iba na voskovacie)
Keď už vieme, aká je dĺžka mazacej komory na našich bežkách, tak na jej vyznačenú oblasť budeme nanášať pred bežkovaním stúpacie vosky podľa aktuálnej vonkajšej teploty.
Môžeme používať ako tuhé stúpacie vosky, tak klistry (tekuté, najčastejšie gélové vosky). Okrem vosku budeme potrebovať ďalšie vybavenie na voskovanie bežiek, ktoré je takisto dostupné v našich predajniach
Klistry sú tekuté vosky, ktoré sa používajú pri špecifickom počasí a kvalite snehu, napr. keď je sneh premrznutý, hrubozrnný, špinavý alebo starý. Kvôli svojej lepivosti nepatria klistry medzi príliš obľúbené vosky. Pracovať s nimi je o niečo zložitejšie ako práca s tuhými voskami a mazanie bežiek klistrami vyžaduje cvik. Pred nanášaním je nutné klister rozohriať (na tekutú formu). K tomu sa vám bude hodiť fén. Kvôli lepivosti je dobré bežky umyť od klistru ihneď po bežkovaní, ešte než bežky naložíte do auta alebo uložíte do vaku.
Ako na voskovanie bežiek klistrom?
- Oblasť stúpacej komory si vyčistíme od starých voskov. Ohraničíme papierovou páskou a skĺĺznicu zdrsníme jemným šmirgľovým papierom
- Klister si rozohrejeme na tekutú konzistenciu, napríklad pomocou fénu a potom bodkovaním alebo čiarkováním nanášame rovnomerne na oblasť mazacej komory. Rovnako tak je možné klister najprv naniesť a potom rozohriať fénom priamo na sklznici. Ak nám klister steká, je nahriaty až príliš.
- Klister na sklznici rozotrieme palcom, dlaňou alebo plastovou škrabkou. Snažíme sa vytvoriť rovnomernú vrstvu.
- Stúpací klister nanášame iba v jednej, relatívne bohatej vrstve. Najprv môžeme naniesť základný base vosk alebo klistry medzi sebou miešať.
- Nakoniec vyčistíme žliabok bežky, napr. škrabkou alebo rohom korku. Bežky necháme pred jazdou vymrznúť vonku, aby klister zaschol a nelepil. Odstránime papierové pásky a môžeme vyraziť do stopy.
Postup voskovania
- Bežky najprv vyčistíme od starých voskov. Použijeme škrabku na vosk, pomocou ktorej starý vosk stiahneme zo sklznice nadol. Potom na sklznicu nanesieme zmývač na vosky a postupujeme podľa návodu. Väčšinou výrobca odporúča nechať zmývač na bežke pôsobiť približne 1 až 2 minúty a potom dosucha utrieť handričkou alebo špeciálnou čistiacou utierkou na bežky.
- U voskovacích bežiek - oblasť mazacej komory si ohraničíme papierovou lepiacou páskou, napríklad takou, akú používame pri maľovaní interiéru. Vezmeme si na pomoc šmirgľový papier (o zrnitosti 100 až 150) a celú oblasť mazacej komory si ľahko zdrsníme. Šmirgľujeme pozdĺžne oboma smermi. Netlačíme príliš. Aby sa nám so šmirgľovým papierom lepšie pracovalo, môžeme ho obaliť cez drevený hranol. Akonáhle máme hotovo, stúpaciu komoru vrátane žliabku starostlivo očistíme od zvyškov šmirgľového papiera.
- Teraz prichádza čas na voskovanie bežiek stúpacím voskom, ktorý vyberáme podľa vonkajšej teploty a kvality snehu. Na lyžu nanesieme dávku tuhého vosku po celej dĺžke mazacej komory. Nevynechávame žiadne miesta.
- Teraz si tuhý vosk zažehlíme. Žehličku na bežky si rozohrejeme a nastavíme na teplotu 110 stupňov (prípadné inú, podľa odporúčaní). Vosk zažehlíme starostlivo po celej dĺžke mazacej komory. Necháme dostatočne zaschnúť, minimálne 10 minút.
- Zaschnutý tuhý vosk si teraz zakorkujeme. Vezmeme si kúsok korku na voskovanie bežiek a zaschnutý vosk si pomocou korku zrovnáme. Korkovanie nezanedbávame, poctivo rozkorkovaná vrstva by na skĺznici mala byť takmer neviditeľná. Teraz je čas celý postup voskovania bežiek zopakovať. Nebojíme sa vrstviť a nanášame tuhé vosky pokojne až 5 krát. Vždy opakujeme korkovanie (vždy v smere jazdy). Lepšie je voskovať viac tenších vrstiev než jednu silnú.
- Nakoniec si vyčistíme žliabok (čiarka uprostred bežky) od prebytočného vosku. Najlepšie sa nám pri voskovaní bežiek bude pracovať, ak si bežky položíme na kozu čiže stoličku na voskovanie bežiek (veľmi nápomocné nám budú aj úchyty na bežky/lyže). Máme hotovo a môžeme vyraziť do stopy. Podľa potreby môžeme voskovanie bežiek ešte zopakovať priamo v stope. Pred jazdou nezabudneme odstrániť papierové pásky.
„Rovnako“ postupujeme aj pri voskovaní sklznými voskami u bežiek so šupinami alebo stúpacím pásom. Voskujeme iba sklzné časti (sklzným voskom), čiže plochy mimo šupín a pásov.
Správnym výberom bežiek to nekončí. Nezabúdajme na správny výber obuvi, palíc, rukavíc a samozrejme správne vrstvenie oblečenia.
K bežkám potrebujeme takisto vhodné vosky (sklzné/stúpacie) do rôznych teplotných podmienok a samozrejme príslušenstvo pre prácu s nimi - pre väčší pôžitok z bežkovania.