Aké vybrať brzdy

Dnes sa môžete bežne stretnúť s dvoma typmi bŕzd. Lacnejšou variantou sú ráfikové brzdy, ktoré všetci určite dobre poznáme. Sú to brzdy na mechanickom princípe, kedy stlačením páčky sa uťahuje lanko, ktoré pomocou gumičiek tlačí na ráfik bicykla a tým bicykel zabrzdí. Pri kvalitnejších bicykloch sú použité brzdy kotúčové, tie sa potom rozlišujú na mechanické a hydraulické. Mechanické kotúčové brzdy fungujú na rovnakom princípe ako brzdy ráfikové, s tým rozdielom, že sa nebrzdí o ráfik ale kotúčom. Hydraulické kotúčové brzdy sú najúčinnejšie a fungujú na rovnakom princípe ako brzdy pre automobil. Pri kotúčových brzdách je to systém disku spojeného s nábojom kolesa o ktorý trú platničky umiestnené v strmeni brzdy, pohyb platničiek zabezpečuje stláčanie kvapaliny.

Ráfikové brzdy

Najrozšírenejšie sú dva druhy - U-brake a V-brake.

U-brake

Používajú pri cestných bicykloch, poprípade BMX bicykloch. Pri starších typoch bicykloch. Majú tvar písmena U majú rôzne dĺžky ramien, nižší brzdný účinok, uzavretú konštrukciu. Pri horských a krosových bicykloch sa už skoro nepoužívajú.

V-brake

Majú vyššiu efektivitu brzdenia, dlhšie ramená, tvar písmena V a používajú sa pri horských aj cestných bicykloch.

Kotúčové brzdy

Tu je brzdiaci kotúč pripevnený k náboju kolesa, náboj je stred kolesa, v náboji je ložisko a to sa krúti okolo osi. Sú to najvýkonnejšie brzdy a najspoľahlivejšie za každých poveternostných podmienok. Majú ale vyššiu hmotnosť, musia byť presne nastavené a sú drahšie ako V brake. Kotúče používané na brzdenie sú uchytené o náboj systémom šesť dier + 6 šrób, alebo CenterLock. Ich veľkosť je od 140 do cca 200 mm, odstupňovaných po 20 mm. Čím je kotúč väčší, oto je lepší brzdný účinok.