Ako si vybrať bicykel

Fenoménom dnešnej doby je cyklistika, ktorá v posledných rokoch zažíva veľký rozmach na všetkých úrovniach. Cyklistika je totiž prístupná všetkým vekovým kategóriám, je cenovo prijateľná a má celoročné využitie. Je vhodná aj pre ľudí, ktorý majú určitý zdravotný či osobný hendikep a na šport nemajú čas, chuť, alebo predpoklady. Zopár rád, ako si vybrať správny bicykel. Pred kúpou bicykla je dôležité sa uistiť, akým spôsobom a ako intenzívne budete bicykel používať. Pre toho, kto sa venuje cyklistike aktívne, je to veľmi jednoduché, má svoje skúsenosti a výber bicykla býva často jasný. Naopak ten, kto dlhú dobu na bicykli nesedel, nemá v dnešnej dobe jednoduchý výber, pretože trh ponúka veľké množstvo druhov bicyklov určených na rôzne účely.

Kategórie bicyklov:

Horské bicykle

Populárne kategórie bicyklov pre nadšencov, ktorí vyznávajú jazdu v teréne, prevažne mimo cesty. Vďaka vývoju v posledných rokoch môžeme za jeden z poznávacích znakov považovať kotúčové brzdy, s ráfikovými brzdami sa stretnete pri nových horských bicykloch zriedka. Rámy MTB bicyklov sú nižšie, často veľmi rôznorodo tvarované. Sú určené do terénu, ale môžete na nich jazdiť aj na asfalte. Majú široké plášte a sú vhodné nielen na suchý povrch, ale môžete ich využiť aj v blate a na sypkých povrchoch. Pohodlie a komfort horských bicyklov podporujú aj odpružené vidlice vpredu a odpružené zadné stavby. Na horských bicykloch máte lepšiu kontrolu v teréne, aj vďaka širokému úchopu riadítok, lepšiu ovládateľnosť a bezpečnosť. Majú široký rozsah prevodov (21 a viac) a na výber je množstvo veľkostí rámov a rôzne veľkosti kolies.

Horské bicykle (MTB)

26“ bicykel je v teréne obratnejší, lepšie zvláda prudké a pomalé výjazdy, má lepšiu manévrovateľnosť v trailových chodníkoch a v prudkých zákrutách. Má nižšiu hmotnosť.
27,5“ bicykel je svojimi vlastnosťami veľmi príbuzný 26“ bicyklu. Na rozdiel od 26“ bicykla je len mierne kľudnejší, ale je aj pomalší ako 29“ bicykel 
29“ bicykel je v teréne kľudnejší, lepšie zvláda nerovnosti, má menší uhol nájazdu na prekážky, má väčšiu zotrvačnosť. Je jednoznačne určený pre kľudnejšie jazdy a pre vyšších jazdcov. Po výmene trekingových plášťov môžete bicykel využiť aj na cykloturistiku.

Jedným z charakteristických znakov MTB boli donedávna 26''kolesá. Vývoj však nemožno zastaviť a tak sa objavili 29'' a 27,5" kolesá. 29“ kolesá sú nepochybne v súčastnosti najväčším fenoménom v horskej cyklistike. Sú lepšie, alebo je to reklamný ťahák? Pre určitú skupinu jazdcov a pre určité druhy terénov sú 29“ bicykle prínosom. Testovaním sa zistilo, že 29“ bicykel je rýchlejší na trati, ktorá nemá náročné výjazdy a zjazdy, rýchlejší o 30“ na každú hodinu jazdy. Takže pre koho je 26“
a 29“ bicykel?

Terén 29“ 27,5“ 26“
Dlhé a ľahké stúpanie Veľmi kľudný Mierne kľudnejší Skôr priemerný
Prudký a pomalý výjazd Stráca rýchlosť, ťažšie sa
rozbieha
Priemerne obratný,
mierne stráca rýchlosť
Obratný, lepšie
udržuje rýchlosť
Stúpanie v tobogáne Jednoznačne istejší Trochu neistý Trochu neistý
Dlhý ľahký zjazd Kľudný, rýchly a
bezpečný
Bezpečný, ale predsa
trochu nervóznejší
Bezpečný, ale predsa
trochu nervóznejší
Koreňovo-kamenistý
zjazd
Nerovnosti hladí, je
kľudný
Zábavnejší, treba dávať
menej pozor ako pri 26“
Zábavnejší, ale treba
viac dávať pozor
Singletrail, veľa zákrut Kľudný, avšak trochu
lenivejší do zákrut
S istotou ide do zákrut Hravejší, ľahšie ide
do zákrut

 

Rámy MTB bicyklov sú nižšie, často veľmi rôznorodo tvarované. kategória sa ďalej delí na bicykle podľa druhu použitia.

Horské bicykle s prednou odpruženou vidlicou (Hardtail)

Do tejto skupiny bicyklov patria bicykle od športových na rekreačné vyžitie v prírode, až po pretekárske super ľahké určené pre náročných jazdcov. Do tejto skupiny patria aj MTB bicykle určené na dirt/street a fourcross. Tieto sú určené na zábavu pre mladšiu vekovú skupinu.

Horské bicykle celoodpružené (Full)

Tieto bicykle sa ďalej delia na rôzne typy podľa zdvihu odpruženia. Bicykle s menšími zdvihmi (100-120mm) sú určené prevažne na rekreačné, športové alebo pretekárske nasadenie tzv. XC. Bicykle s vyššími zdvihmi (120-160mm) patria do kategórie all mountain a enduro, ide teda o bicykle pre vyznávačov náročnejšieho terénu. Na najdivokejšiu jazdu z kopca sú určené zjazdové alebo freeride bicykle, vďaka zdvihom až okolo 200mm si na nich môžete dovoliť naozaj veľké veci. Nie je to len zdvih odpruženia, čo rozdeľuje horské bicykle na jednotlivé druhy. Bicykle sa líšia geometriou, typmi plášťov, systémom pruženia, tvarom a šírkou riadidiel, materiálmi rámov, osadením atď.

Krosové a Trekingové bicykle

Krosové bicykle sú určené do ľahšieho terénu, na cesty a na nespevnený povrch. Sú používané najmä na cykloturistiku. Sú to bicykle kombinujúce horskú a cestnú cyklistiku, majú z oboch svetov niečo. Trekingové bicykle sú podobné krosovým, základný rozdiel je v množstve príslušenstva, ktoré sú pri trekingových bicykloch štandardne dodávané. Či už sú to blatníky, svetlá alebo nosiče.

Správna voľba pre tých, ktorí chcú bicykel na výlety a do ľahšieho terénu s prevahou spevnených ciest cyklotrás. Charakteristické sú vzpriameným pohodlným posedom a 28'' ráfiky s užšími plášťami s nevýrazným vzorom. Na rámoch nájdete prípravy pre nosiče, blatníky, stojany a pod. Prevody týchto bicyklov sú podobné ako na horských bicykloch, vďaka tomu sú schopné prejsť aj kopcovitý terén. Krosové bicykle sa od trekingových líšia športovejším poňatím, hrubším vzorom
plášťov pre lepšiu priľnavosť v teréne.

Cestné bicykle

Na rozdiel od horských, alebo krosových bicyklov sú cestné bicykle vhodné najmä na spevnené a asfaltové cesty. Majú úzke plášte, alebo galusky a športovejšie prevody. Rozdiel je aj v hmotnosti a to podstatný. Cestné bicykle majú aj o polovicu nižšiu hmotnosť. Sú väčšinou bez príslušenstva a sú určené na športovú, pretekársku aj niekoľko hodinovú jazdu. Cestné bicykle sa líšia osadením, geometriou, kvalitou rámu. Lacnejšie bicykle v cenách okolo 600-800 Euro bývajú viac orientované na komfort, pohodlie. Drahšie cestné bicykle sú zamerané na športovú cyklistiku. Majú dlhší posed a rýchlosť z nich doslova vyžaruje. Pri cestných bicykloch je vidieť obrovský technologický pokrok spracovania materiálov. Špičkové bicykle vážia okolo 6-7kg pri zachovaní neuveriteľnej tuhosti. Vďaka vývoju však dokážu ponúknuť vysoký komfort. Charakteristické sú 28''kolesá, hladké plášte a nízko položené zahnuté riadidlá (barany). Trh ponúka aj Fitness bicykle, ktoré sú od cestných odvodené a líšia sa hlavne rovnými riadidlami. Posed na týchto bicykloch je vzpriamený a sú pohodlnejšie.

Dámske bicykle

Dámske bicykle majú prispôsobenú konštrukciu, dizajn, farbu a doplnkovú výbavu. Rámy sú menšie, takisto aj rozmery kolies, užšie riadidlá. Obľúbené a populárne sú tzv. sukňové rámy, bez hornej trubky z dôvodu ľahšieho nasadania a zosadania z bicykla. Priemer kolies môže byť 26 až 29 palcov. Dámske bicykle sú dostupné vo všetkých uvedených kategóriách. Sú plne prispôsobené ženám s ohľadom na inú stavbu ženského tela. Majú odlišnú geometriu rámu (kratšie, nižšie položenú),
tenšie madlá, odlišne tvarované sedlá, mäkšie pružiny vo vidliciach kvôli menšej váhe. Samozrejmosťou je aj dizajnové prispôsobenie ženám.

Detské bicykle

Ich vlastnosti sú podobné horským, trekingovým aj cestným bicyklom. Rozdiel je vo veľkosti kolies. 12 palcové kolesá sú určené pre malé deti do 3 rokov. Kolesá o veľkosti 12 až 16 palcov do 10 rokov. Detské bicykle majú aj pomocné kolieska na udržiavanie rovnováhy a sú bez prehadzovačov. Kolesá o veľkosti 20 až 24 palcov už majú prevody vpredu aj vzadu, odpružené vidlice, vyššie modely môžu mať aj kotúčové brzdy. Bicykle pre začínajúcich cyklistov sú prispôsobené potrebám detí. Majú kryty reťaze, pre najmenších sú k dispozícii pomocné kolieska (vo veľkostiach 12''a 16''). Výber bicykla (veľkosť v palcoch 12/16/20/24) tu na rozdiel od bicyklov pre dospelých znamená priemer kolies, nie veľkosť rámu. Na výber sú v chlapčenských a dievčenských prevedeniach. Veľkosť detského bicykla je potrebné starostlivo zvážiť, neodporúčame nákup výrazne väčších kolies rodičom zastávajúcim názor, že do veľkosti bicykla dieťa dorastie. Dôležité je, aby dieťa dosiahlo nohami/špičkami na zem a malo v rukách pevne riadítka aj pri ich plnom vytočení do strán.

Elektro bicykle

Módny a populárny trend posledných rokov. Elekto bicykle majú klasický rám a prevody doplnené o elektromotor, batériu a ich ovládacie prvky. Motor je ovládaný pohybom pedálov, alebo pomocou vypínača pri priamom prechode zo statického do dynamického režimu. Priemer kolies je od 26 cez 27,5 do 29 palcov. Vyrábajú sa mestské, terénne a trekingové elektro bicykle. Rozdiel je v ich využití, príslušenstve, výkone motora, počte prevodov a dojazde. Mestské majú dojazd cca do 70-130km pri jazde na pevnom povrchu, horské či trekingové 70-130km, podľa výkonu batérie, ale dojazd je vždy závislý od viacerých faktorov:

  • váha cyklistu
  • výkon batérie
  • zvolený režim a radenie
  • zvolený terén
  • stúpanie...

Časti bicykla